Przejdź do zawartości
change-font-sizeZaloguj
Dzisiaj jest 02 maja 2024 Imieniny:  Anatola i Zygmunta

Wydawca treści Wydawca treści

«Powrót

Status Powiatu Kazimierskiego

Status Powiatu Kazimierskiego

Status

STATUT
POWIATU KAZIMIERSKIEGO
 
 
 
Rozdział 1
Przepisy ogólne
 
 
§ 1
 
Powiat Kazimierski, zwany dalej „powiatem” stanowi lokalną wspólnotę samorządową tworzoną przez mieszkańców powiatu oraz obszar obejmujący następujące gminy:
 
1.      Gmina Bejsce.
2.      Gmina Czarnocin.
3.      Miasto i Gmina Kazimierza Wielka.
4.      Gmina Opatowiec.
5.      Miasto i Gmina Skalbmierz.
 
 
§ 2
 
Siedzibą władz powiatu jest miasto Kazimierza Wielka.
 
 
§ 3
 
1.      Powiat ma osobowość prawną.
2.      Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w mieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
 
 
§ 4
 
Powiat może posiadać własny herb i flagę ustanowione przez radę powiatu w drodze uchwały.
 
 
§ 5
 
1.      Do zakresu działania powiatu należy wykonywanie określonych ustawami zadań publicznych o charakterze ponadgminnym.
2.      Do zakresu działania powiatu, o którym mowa w ust. 1 należy również wykonywanie zadań powiatowych służb, inspekcji i straży, których wykaz stanowi załącznik Nr 1 do statutu.
3.      Powiat wykonuje także zadania z zakresu administracji rządowej, jeżeli ustawy określają te sprawy jako należące do zakresu działania powiatu.
 


§ 6
 
1.      W celu wykonania zadań powiat może tworzyć jednostki organizacyjne / wykaz stanowi załącznik Nr 2 do statutu / i zawierać umowy z innymi podmiotami.
2.      Powiat nie może prowadzić działalności gospodarczej wykraczającej poza zadania o charakterze użyteczności publicznej.
3.      Tworzenie jednostek organizacyjnych, o których mowa w ust. 1 następuje w drodze uchwały właściwego organu.
 
 
 
Rozdział 2
Organy powiatu
 
 
 
§ 7
 
Organami powiatu są:
1.      Rada powiatu.
2.      Zarząd powiatu.
3.      Działalność organów powiatu jest jawna. Ograniczenia jawności mogą wynikać wyłącznie z ustaw.
4.      Jawność działania organów powiatu obejmuje w szczególności prawo obywateli do uzyskiwania informacji, wstępu na sesje rady powiatu i posiedzenia jej komisji, a także dostępu do dokumentów wynikających z wykonywania zadań publicznych, w tym protokołów z posiedzeń organów powiatu i komisji rady powiatu. Jawność obrad rady lub posiedzeń komisji może być wyłączona lub ograniczona z uwagi na ważny interes publiczny, ochronę tajemnicy państwowej lub służbowej na wniosek przewodniczącego posiedzeniu rady lub komisji, lub ¼ obecnych radnych.
5.      Zasady dostępu do dokumentów i korzystania z nich określa załącznik Nr 3 do statutu.
 
 
§ 8
 
1.      Rada powiatu jest organem stanowiącym i kontrolnym powiatu.
2.      Kadencja rady trwa 4 lata, licząc od dnia wyborów.
3.      Radni są wybierani w wyborach bezpośrednich. Zasady i tryb przeprowadzania wyborów do rady powiatu określa ustawa z dnia 16 lipca 1998 r. Ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw ( Dz. U. Nr 95 poz. 602 i Nr 160, poz.1060 oraz z 2001 r. Nr 45, poz.497 i Nr 89, poz.971 oraz z 2002 r. Nr 23, poz.220, Nr 113, poz.984 ).
4.      W skład rady powiatu wchodzi 15 radnych.
 
 
§ 9
 
Do wyłącznej właściwości rady powiatu należy:
1.      Stanowienie aktów prawa miejscowego, w tym statutu powiatu.
2.      Wybór i odwołanie zarządu oraz ustalanie wynagrodzenia jego przewodniczącego.
3.      Powoływanie i odwoływanie, na wniosek starosty, sekretarza powiatu i skarbnika powiatu.
4.      Stanowienie o kierunkach działania zarządu powiatu oraz rozpatrywanie sprawozdań z działalności zarządu, w tym z działalności finansowej.
5.      Uchwalanie budżetu powiatu.
6.      Rozpatrywanie sprawozdań z wykonania budżetu oraz podejmowanie uchwały w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium dla zarządu z tego tytułu.
7.      Podejmowanie uchwał w sprawach wysokości podatków i opłat w granicach określonych ustawami.
8.      Podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych powiatu dotyczących:
a)      zasad nabycia, zbycia i obciążania nieruchomości oraz ich wydzierżawienia lub wynajmowania na okres dłuższy niż trzy lata, o ile przepisy ustaw nie stanowią inaczej,
b)      emitowania obligacji oraz określania zasad ich zbywania, nabywania i wykupu,
c)      zaciągania długoterminowych pożyczek i kredytów,
d)      ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i kredytów krótkoterminowych zaciąganych przez zarząd oraz maksymalnej wysokości pożyczek i poręczeń udzielanych przez zarząd w roku budżetowym,
e)      zobowiązań w zakresie podejmowania inwestycji i remontów o wartości przekraczającej granicę ustaloną corocznie przez radę,
f)        tworzenia i przystępowania do związków, stowarzyszeń, fundacji i spółdzielni oraz ich rozwiązywania lub występowania z nich,
g)      tworzenia i przystępowania do spółek, ich rozwiązywania i występowania z nich oraz określania zasad wnoszenia wkładów, obejmowania, nabywania i zbywania udziałów i akcji,
h)      współdziałania z innymi powiatami i gminami, jeżeli związane jest to z koniecznością wydzielenia majątku,
i)        tworzenia, przekształcania i likwidacji jednostek organizacyjnych oraz wyposażania ich w majątek.
9.      Podejmowanie uchwał w sprawie przyjęcia zadań z zakresu administracji rządowej oraz w sprawie powierzenia prowadzenia zadań publicznych, o których mowa w art. 5
10. Określanie wysokości sumy, do której zarząd może samodzielnie zaciągać zobowiązania.
11. Podejmowanie uchwał w sprawach współpracy za społecznościami lokalnymi innych państw oraz przystępowania do międzynarodowych zrzeszeń społeczności lokalnych.
12. Uchwalanie powiatowego programu zapobiegania przestępczości oraz ochrony bezpieczeństwa obywateli i porządku publicznego.
13. Uchwalanie powiatowego programu przeciwdziałania bezrobociu oraz aktywizacji lokalnego rynku pracy.
14. Dokonywanie oceny stanu bezpieczeństwa przeciwpożarowego i zabezpieczenia przeciwpowodziowego powiatu.
15. Podejmowanie uchwał w sprawach herbu powiatu i flagi powiatu.
16. Podejmowanie uchwał w sprawie zasad udzielania stypendiów dla uczniów i studentów.
17. Podejmowanie uchwał w innych sprawach zastrzeżonych ustawami do kompetencji rady powiatu.
 
 
§ 10
 
1.      Uchwały rady powiatu są podejmowane zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu rady w głosowaniu jawnym, chyba że przepisy ustawowe stanowią inaczej.
2.      Odrzucenie w głosowaniu uchwały o udzielenie absolutorium jest równoznaczne z przyjęciem uchwały o nieudzieleniu zarządowi absolutoriom.
§ 11
 
1.      Rada powiatu wybiera ze swego grona przewodniczącego i jednego lub dwóch wiceprzewodniczących bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu rady w głosowaniu tajnym.
2.      Radny wchodzący w skład zarządu powiatu nie może pełnić funkcji, o których mowa w ust. 1.
3.      Wyłącznym zadaniem przewodniczącego jest organizowanie pracy rady powiatu oraz prowadzenie jej obrad. W przypadku nieobecności przewodniczącego, jego zadania wykonuje upoważniony wiceprzewodniczący.
4.      Odwołanie przewodniczącego i wiceprzewodniczącego rady powiatu następuje na wniosek co najmniej 1/4 ustawowego składu rady, w trybie określonym w ust. 1.
5.      W przypadku rezygnacji przewodniczącego lub wiceprzewodniczącego, rada podejmuje uchwałę w sprawie przyjęcia tej rezygnacji zwykłą większością głosów, nie później niż w ciągu jednego miesiąca od dnia złożenia rezygnacji.
 
 
§ 12
 
1.      Rada powiatu obraduje na sesjach zwoływanych przez przewodniczącego, w miarę potrzeby co najmniej jednak raz na kwartał.
2.      Na wniosek co najmniej 1/4 ustawowego składu rady, zarządu lub starosty, przewodniczący jest zobowiązany zwołać sesję w ciągu 7 dni od dnia złożenia wniosku.
3.      Pierwszą sesję nowo wybranej rady zwołuje przewodniczący rady poprzedniej kadencji w ciągu 7 dni po ogłoszeniu zbiorczych wyników wyborów do rad powiatów na obszarze całego kraju lub w przypadku wyborów przedterminowych w ciągu 7 dni po ogłoszeniu wyników wyborów do rady powiatu.
4.      Pierwszą sesję nowo wybranej rady, do czasu wyboru przewodniczącego rady, prowadzi najstarszy wiekiem radny.
 
 
§ 13
 
1.      Rada powiatu działa zgodnie z uchwalonym planem pracy.
2.      W razie potrzeby, rada powiatu może dokonywać zmian i uzupełnień w planie pracy.
 
 
§ 14
 
1.      Przewodniczący rady powiatu przygotowuje i zwołuje sesje rady.
2.      O sesji zawiadamia się wszystkich radnych co najmniej na 7 dni przed terminem rozpoczęcia obrad. Zawiadomienie powinno zawierać:
1)      miejsce, dzień i godzinę rozpoczęcia sesji,
2)      projekt porządku obrad.
3.      Materiały na sesję, w szczególności projekty uchwał, doręcza się na 7 dni przed rozpoczęciem sesji, z tym że materiały na sesje których przedmiotem jest uchwalenie budżetu powiatu oraz rozpatrzenie sprawozdania z wykonania budżetu, doręcza się radnym co najmniej na 10 dni przed rozpoczęciem sesji.
 
 
§ 15
 
Rad powiatu rozpatruje na sesjach i rozstrzyga w drodze uchwał wszystkie sprawy należące do jej kompetencji określone w ustawie o samorządzie powiatowym oraz w innych ustawach, a także w przepisach wydanych na podstawie ustaw.
Rada powiatu, w formie uchwał, wyraża opinie i zajmuje stanowisko w sprawach związanych z realizacją kompetencji stanowiących i kontrolnych.
 
 
§ 16
 
1.      Przed każdą sesją przewodniczący rady powiatu po zasięgnięciu opinii starosty ustala listę gości zaproszonych na sesję.
2.      W sesjach rady powiatu uczestniczą z głosem doradczym, sekretarz i skarbnik powiatu.
3.      Do udziału w sesjach rady powiatu mogą zostać zobowiązani kierownicy powiatowych służb, inspekcji i straży oraz jednostek organizacyjnych powiatu.
4.      Zarząd powiatu jest zobowiązany udzielić wszelkiej pomocy w przygotowaniu i obsłudze rady powiatu.
 
 
§ 17
 
1.      Sesje rady powiatu są jawne chyba, że przepisy ustaw stanowią inaczej.
2.      Zawiadomienie o terminie, miejscu i przedmiocie sesji rady powiatu powinno zostać podane do publicznej wiadomości poprzez obwieszczenia.
3.      Porządek obrad sesji rady powiatu powinien zostać wyczerpany w zasadzie na jednym posiedzeniu. Na wniosek przewodniczącego rady lub radnego, rada powiatu może postanowić o przerwaniu obrad i ich kontynuowaniu w innym terminie na kolejnym posiedzeniu tej samej sesji.
4.      O przerwaniu obrad zgodnie z ust.3, rada powiatu może postanowić w szczególności ze względu na niemożliwość wyczerpania porządku obrad lub konieczność jego rozszerzenia, potrzebę dostarczenia dodatkowych materiałów lub inne nieprzewidziane przeszkody uniemożliwiające radzie powiatu podejmowanie uchwał.
5.      W protokole z obrad rady odnotowuje się przerwanie obrad, o którym mowa w ust.3, imiona i nazwiska nieobecnych radnych oraz radnych którzy bez usprawiedliwienia opuścili obrady przed ich zakończeniem.
 
 
§ 18
 
1.      Rada powiatu rozpoczyna obrady w obecności co najmniej połowy ustawowego składu rady.
2.      W przypadku, gdy liczba radnych obecnych na sesji zmniejszy się poniżej połowy ustawowego składy rady, przewodniczący nie przerywa obrad, niemożliwe jest jednak podejmowanie uchwał.
3.      Przewodniczący rady powiatu, otwiera, prowadzi i zamyka sesje rady.
4.      Otwarcie sesji rady powiatu następuje wraz z wypowiedzeniem przez przewodniczącego rady formuły: „ otwieram obrady sesji rady powiatu”.
5.      Po otwarciu sesji przewodniczący rady powiatu:
1)      stwierdza na podstawie listy obecności prawomocność obrad,
2)      przedstawia projekt porządku obrad, z wnioskiem o uzupełnienie lub zmianę projektu porządku obrad może wystąpić radny, komisja, klub radnych albo zarząd powiatu,
3)      poddaje pod głosowanie porządek obrad oraz wnioski o których mowa w pkt. 2.
4.      Rada może uchwalić w trakcie obrad uzupełnienie lub zmianę ustalonego porządku obrad, wyłącznie z ważnych powodów, na wniosek przewodniczącego rady, komisji lub zarządu.
5.      Porządek obrad każdej sesji powinien obejmować w szczególności:
3)      przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji,
4)      rozpatrzenie projektów uchwał oraz podjęcie uchwał
5)      interpelacje i zapytania radnych
6)      wnioski i oświadczenia radnych
6.      Starosta składa radzie powiatu sprawozdanie z działalności zarządu w zależności od potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz na pół roku.
 
 
§ 19
 
1.      Interpelacje i zapytania radnych kieruje się odpowiednio do zarządu powiatu albo komisji rady, za pośrednictwem przewodniczącego rady.
2.      Interpelacje składa się w sprawach zasadniczych dla powiatu.
3.      Radni mogą składać interpelacje na sesji lub w okresie między sesjami.
4.      Odpowiedz na interpelacje jest udzielana ustnie na sesji lub pisemnie, w ciągu 14 dni od daty złożenia.
 
 
§ 20
 
1.      Zapytania składa się w sprawach dotyczących bieżących problemów powiatu, w szczególności w celu uzyskania informacji o określonym stanie faktycznym.
2.      Do odpowiedzi na zapytania radnych stosuje się przepisy § 19, ust. 3 i 4.
 
 
§ 21
 
1.      Przewodniczący rady powiatu prowadzi obrady zgodnie z uchwalonym porządkiem obrad, otwierając i zamykając dyskusję nad każdym z punktów.
2.      Radny nie może zabierać głosu bez zezwolenia przewodniczącego rady.
3.      Przewodniczący rady może zabierać głos w każdej chwili obrad.
4.      Przewodniczący rady może udzielić głosu osobom zaproszonym na sesję rady.
 
 
§ 22
 
Przewodniczący rady powiatu czuwa nad sprawnym przebiegiem obrad, a zwłaszcza w odniesieniu do wystąpień radnych i innych osób uczestniczących w sesji.
Jeżeli treść lub sposób wystąpienia albo wystąpienie radnego zakłóca porządek obrad lub powagę sesji, przewodniczący rady po zwróceniu uwagi może odebrać mu głos. Fakt ten odnotowuje się w protokole.
Przepis ust.2 stosuje się odpowiednio do osób uczestniczących w sesji rady.
Przewodniczący rady po uprzednim zwróceniu uwagi może nakazać opuszczenie sali obrad rady osobom będącym publicznością, które swoim zachowaniem zakłócają porządek obrad lub naruszają powagę sesji.
 
 
§ 23
 
1.      Przewodniczący rady udziela głosu w kolejności zgłoszeń.
2.      Przewodniczący rady udziela głosu poza kolejnością w sprawie wniosków o charakterze formalnym, w szczególności dotyczących:
1)      sprawdzenia qworum,
2)      zmiany lub uzupełnienia porządku obrad,
3)      ograniczenia czasu wystąpień mówców,
4)      zakończenia wystąpień,
5)      zakończenia dyskusji i podjęcie uchwały,
6)      zarządzenia przerwy,
7)      odesłania projektu uchwały do komisji,
8)      przeliczenia głosów,
9)      przestrzegania regulaminu obrad.
 
 
§ 24
 
1.      Przewodniczący rady zamyka listę po wyczerpaniu listy mówców. W razie potrzeby przewodniczący może zarządzić przerwę w celu umożliwienia właściwej komisji lub zarządowi powiatu zajęcia stanowiska wobec poprawek w rozpatrywanym projekcie uchwały lub innym dokumencie
2.      Po zamknięciu dyskusji przewodniczący rady rozpoczyna procedurę głosowania. Przed zarządzeniem głosowania można zabrać głos tylko w celu zgłoszenia i uzasadnienia wniosku formalnego o sposobie lub porządku głosowania.
 
 
§ 25
 
1.      Z inicjatywą podjęcia określonej uchwały mogą wystąpić:
1)      co najmniej 5 radnych,
2)      przewodniczący rady,
3)      klub radnych,
4)      komisja rady,
5)      zarząd powiatu.
2.      Projekty uchwał powinny być zaopiniowane przez właściwe komisje rady.
3.      Projekty uchwał zgłaszane przez podmioty wymienione w ust.1 pkt 1-4 wymagajązaopiniowania przez zarząd powiatu.
4.      Przewodniczący rady przekazuje projekty uchwał właściwym komisjom i zarządowi powiatu.
 
 
§ 26
 
1.      Projekt uchwały powinien zawierać:
1)      tytuł uchwały,
2)      podstawę prawną,
3)      przepisy regulujące sprawy będące przedmiotem uchwały,
4)      wskazanie organu odpowiedzialnego za wykonanie uchwały,
5)      określenie terminu wejścia w życie uchwały.
2.      Do projektu uchwały dołącza się uzasadnienie zawierające w szczególności: wskazanie potrzeby podjęcia uchwały, oczekiwane skutki społeczne oraz skutki finansowe uchwały i źródła ich pokrycia.
 
 
§ 27
 
1.      Uchwały rady powiatu podpisuje przewodniczący rady.
2.      W przypadku nieobecności przewodniczącego rady powiatu, uchwały podpisuje wiceprzewodniczący rady prowadzący sesję.
 
 
§ 28
 
1.      Podjętym uchwałom nadaje się kolejne numery, podając cyframi rzymskimi numer sesji, cyframi arabskimi numer uchwały oraz rok podjęcia uchwały. Uchwałą opatruje się datą posiedzenia, na którym została przyjęta.
2.      Uchwały ewidencjonuje się w rejestrze uchwał i przechowuje wraz z protokołami sesji rady powiatu. Rejestr uchwał prowadzi starosta.
3.      Starosta zobowiązany jest do przedłożenia wojewodzie uchwał rady w ciągu 7 dni od dnia ich podjęcia. Uchwała organu powiatu w sprawie wydania przepisów porządkowych podlega przekazaniu niezwłocznie.
4.      Starosta przedkłada regionalnej izbie obrachunkowej na zasadach określonych w ust 3:
1)      uchwałę budżetową,
2)      uchwałę w sprawie absolutorium dla zarządu,
3)      inne uchwały objęte zakresem działania izby.
 
 
§ 29
 
1.      Powiatowe przepisy porządkowe ogłasza się przez ich publikację w środkach masowego przekazu oraz w drodze obwieszczeń. Przepisy te wchodzą w życie z dniem takiego ogłoszenia.
2.      Powiatowe przepisy porządkowe podlegają także ogłoszeniu w wojewódzkim dzienniku urzędowym.
 
 
§ 30
 
Starostwo powiatowe gromadzi i udostępnia w swojej siedzibie zbiór aktów prawa miejscowego ustanowionych przez powiat.
 
 
 
 
§ 31
 
1.  W głosowaniu jawnym radni głosują przez podniesienie ręki.
2.  Głosowanie jawne przeprowadza i oblicza wszystkie głosy przewodniczący rady powiatu.
3.  Wyniki głosowania jawnego ogłasza przewodniczący rady powiatu.
4.  Wyniki głosowania jawnego odnotowuje się w protokole sesji.
 
 
§ 32
 
1.      W głosowaniu tajnym radni głosują na kartach opatrzonych pieczęcią rady.
2.      Głosowanie tajne przeprowadza komisja skrutacyjna wybrana przez radę powiatu.
3.      Kart do głosowania nie może być więcej niż radnych obecnych na sesji.
4.      Przewodniczący komisji skrutacyjnej ogłasza wyniki głosowania tajnego niezwłocznie po ich ustaleniu.
5.      Z głosowania tajnego komisja skrutacyjna sporządza protokół, który stanowi załącznik do protokołu sesji.
 
 
§ 33
 
1.      Głosowanie zwykłą większością głosów oznacza, że przyjęty zostaje wniosek, który uzyskał największą ilość głosów. Głosów nieważnych lub wstrzymujących się, nie dolicza się do żadnej z grup głosujących.
2.      Głosowanie bezwzględną większości głosów oznacza, że przyjęty zostaje wniosek, który uzyskał co najmniej o jeden głos więcej od sumy pozostałych ważnie oddanych głosów – to znaczy przeciwnych i wstrzymujących się. W razie parzystej liczby ważnie oddanych głosów, bezwzględną większość stanowi 50 % ważnie oddanych głosów plus 1 ważnie oddany. W razie nieparzystej liczby ważnie oddanych głosów, bezwzględną większość głosów stanowi pierwsza liczba całkowita przewyższająca połowę ważnie oddanych głosów.
 
 
§ 34
 
1.      Z przebiegu sesji rady powiatu sporządza się protokół.
2.      Protokół z sesji rady powinien w szczególności zawierać:
1)      określenie numeru, daty i miejsca odbywania sesji, godziny jej rozpoczęcia i zakończenia, imiona i nazwiska przewodniczącego rady i osoby sporządzającej protokół,
2)      stwierdzenie prawomocności obrad,
3)      odnotowanie przyjęcia protokołu z poprzedniej sesji,
4)      uchwalony porządek obrad,
5)      przebieg obrad, a w szczególności treść lub streszczenie wystąpień, teksty zgłoszonych i uchwalonych wniosków, odnotowanie zgłoszenia pisemnych wystąpień,
6)      przebieg głosowania i jego wyniki,
7)      podpis przewodniczącego rady i osoby sporządzającej protokół.
3.      Do protokołu dołącza się: listę obecności radnych, listę zaproszonych gości, teksty uchwał przyjętych przez radę, protokoły głosowań tajnych, zgłoszone na piśmie wnioski nie wygłoszone przez radnych, usprawiedliwienia osób nieobecnych, oświadczenia i inne dokumenty złożone na ręce przewodniczącego rady.
4.      Protokół z sesji rady powiatu wykłada się do publicznego wglądu na 7 dni przed terminem kolejnej sesji.
5.      Protokół z poprzedniej sesji rady powiatu jest przyjmowany na następnej sesji. Poprawki i uzupełnienia do protokołu powinny być wnoszone przez radnych nie później niż do rozpoczęcia sesji rady, na której następuje przyjęcia protokołu.
 
 
§ 35
 
Obsługę rady powiatu i jej komisji zapewnia wyodrębniona komórka organizacyjna wchodząca w skład starostwa powiatowego.
 
 
§ 36
 
1.      Rada powiatu kontroluje działalność zarządu oraz powiatowych jednostek organizacyjnych. W tym celu powołuje komisję rewizyjną.
2.      W skład komisji rewizyjnej wchodzą radni, w tym przedstawiciele wszystkich klubów, z wyjątkiem radnych pełniących funkcje przewodniczącego i wiceprzewodniczącego rady oraz radnych będących członkami zarządu.
3.      Komisja rewizyjna opiniuje wykonanie budżetu powiatu i występuje z wnioskiem do rady powiatu w sprawie udzielenia lub nie udzielenia absolutorium zarządowi. Wniosek w sprawie absolutorium podlega zaopiniowaniu przez regionalną izbę obrachunkową.
4.      Komisja rewizyjna wykonuje również inne zadania w zakresie kontroli zlecane przez radę powiatu.
5.      Przepis ust. 4 nie narusza uprawnień kontrolnych innych komisji powoływanych przez radę powiatu.
 
 
§ 37
 
1.      Pracą komisji rewizyjnej kieruje jej przewodniczący.
2.      Rada powiatu wybiera przewodniczącego oraz pozostałych członków komisji rewizyjnej w liczbie czterech, w tym zastępcę (zastępców) przewodniczącego.
3.      Komisja rewizyjna działa na podstawie rocznego planu kontroli zatwierdzonego przez rade powiatu.
4.      Komisja rewizyjna przedstawia radzie powiatu projekt planu, o którym mowa w ust. 3 do dnia 31 grudnia roku poprzedzającego rok, którego dotyczy ten plan.
5.      Za zgodą rady powiatu komisja rewizyjna może przeprowadzić kontrolę w zakresie i terminie nie przewidzianym w rocznym planie kontroli.
 
 
§ 38
 
1.      Komisja rewizyjna rozpatruje i rozstrzyga sprawy na posiedzeniach zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy składu komisji. W przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego komisji.
2.      Z posiedzenia komisji sporządza się protokół, który podlega przyjęciu na następnym posiedzeniu komisji.
3.      Komisja rewizyjna może zapraszać na swoje posiedzenia kierowników powiatowych jednostek organizacyjnych oraz inne osoby.
4.      Komisja rewizyjna, za zgodą rady powiatu, może powoływać rzeczoznawców, ekspertów i biegłych.
 
 
§ 39
 
1.      Komisja rewizyjna kontroluje działalność zarządu powiatu i powiatowych jednostek organizacyjnych biorąc po uwagę kryteria: zgodności z prawem, celowości, rzetelności i gospodarności.
2.      W celu przeprowadzenia czynności kontrolnych, przewodniczący komisji rewizyjnej wyznacza zespół kontrolny. Przewodniczący komisji udziela członkom zespołu pisemnego upoważnienia do przeprowadzania kontroli określając w nim zakres kontroli.
3.      Przewodniczący komisji rewizyjnej, co najmniej na 7 dni przez przeprowadzeniem kontroli, zawiadamia na piśmie kierownika kontrolowanej jednostki organizacyjnej o zakresie i terminie kontroli.
4.      Członkowie zespołu kontrolnego przed przystąpieniem do czynności kontrolnych są obowiązani okazać kierownikowi kontrolowanej jednostki upoważnienie, o którym mowa w ust. 2.
 
 
§ 40
 
1.      Członek komisji rewizyjnej podlega wyłączeniu z udziału w kontroli, jeżeli przedmiot kontroli może dotyczyć praw i obowiązków jego albo jego małżonka, krewnych lub powinowatych.
2.      Członek komisji może również być wyłączony z udziału w kontroli, jeżeli zachodzą okoliczności mogące wywołać wątpliwości co do jego bezstronności.
3.      O wyłączeniu członka komisji z udziału w kontroli rozstrzyga komisja rewizyjna.
 
 
§ 41
 
1.      Kierownicy kontrolowanych jednostek organizacyjnych są zobowiązania do zapewnienia warunków przeprowadzenia kontroli, w szczególności udostępnienia potrzebnych dokumentów oraz udzielenia informacji i wyjaśnień.
2.      Zespół kontrolny wykonuje czynności kontrolne w dniach i godzinach pracy kontrolowanej jednostki.
3.      Wykonywanie czynności kontrolnych nie może naruszać porządku pracy obowiązującego w kontrolowanej jednostce.
 
 
§ 42
 
1.      Zespół kontrolny, w terminie 7 dni od zakończenia kontroli, sporządza protokół kontroli, który podpisują członkowie zespołu oraz kierownik kontrolowanej jednostki, który może wnieść zastrzeżenia do protokołu. Zespół niezwłocznie przedstawia podpisany protokół komisji rewizyjnej.
2.      Komisja rewizyjna, na podstawie protokołu kontroli, sporządza i kieruje do kierownika kontrolowanej jednostki oraz do zarządu powiatu, wystąpienie pokontrolne zawierające wnioski i zalecenia usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości w określonym terminie.
3.      Kierownik kontrolowanej jednostki, do której zostało skierowane wystąpienie pokontrolne, jest zobowiązany zawiadomić komisję rewizyjną o sposobie realizacji wniosków i zaleceń w wyznaczonym terminie z zastrzeżeniem ust. 4.
4.      Kierownik kontrolowanej jednostki, w terminie 14 dni od otrzymania wystąpienia pokontrolnego, może odwołać się do rady powiatu. Rozstrzygnięcie rady powiatu jest ostateczne.
5.      Komisja rewizyjna przedstawia radzie powiatu sprawozdanie z wyników kontroli zleconych przez radę wyników kontroli wykonania budżetu powiatu oraz z realizacji rocznego planu kontroli.
6.      Sprawozdania z wyników kontroli zleconych przez radę przedstawia się niezwłocznie po zakończeniu kontroli, a z realizacji rocznego planu kontroli okresowo raz na pół roku.
 
 
§ 43
 
Członkowie komisji rewizyjnej są obowiązani przestrzegać przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, sanitarnych oraz dotyczących ochrony tajemnicy państwowej i służbowej, obowiązujących w kontrolowanej jednostce.
 
 
§ 44
 
1.      Rada powiatu, w drodze uchwały, może powoływać ze swojego grona, stałe i doraźne komisje do określonych zadań, określając przedmiot ich działania oraz skład osobowy.
2.      Komisje podlegają radzie powiatu w całym zakresie swojej działalności, przedkładają jej swoje plany pracy i sprawozdania z działalności.
3.      Pracą komisji kieruje przewodniczący powoływany i odwoływany przez radę powiatu. Członkowie komisji mogą powołać spośród siebie wiceprzewodniczącego komisji. Komisja może również powołać sekretarza komisji.
4.      Radny może być członkiem nie więcej niż 2 komisji stałych, a przewodniczącym tylko 1.
5.      Propozycje składu osobowego komisji oraz zmian w tym składzie przedstawia przewodniczący rady na wniosek zainteresowanych radnych, klubów radnych lub komisji.
 
 
§ 45
 
1.      Do zadań komisji stałych należy:
1)      przygotowywanie i opiniowanie projektów uchwał rady powiatu,
2)      występowanie z inicjatywą uchwałodawczą,
3)      sprawowanie kontroli nad wykonywaniem uchwał rady,
4)      opiniowanie i rozpatrywanie spraw przekazanych komisji przez radę, zarząd lub inne komisje,
5)      przyjmowanie i analizowanie skarg i wniosków mieszkańców powiatu, dotyczących działalności rady i zarządu.
2.      Komisja stała działa zgodnie z planem pracy zatwierdzonym przez radę. Rada może dokonywać zmian w zatwierdzonym planie.
3.      Komisja jest obowiązana przedstawić radzie sprawozdanie ze swojej działalności co najmniej raz w roku oraz w każdym czasie – na żądanie rady.
 
 
§ 46
 
1.      Komisja obraduje w obecności co najmniej połowy swojego składu.
2.      W posiedzeniach komisji, oprócz jej członków, mogą także uczestniczyć przewodniczący rady, radni nie będący członkami komisji oraz członkowie zarządu powiatu.
3.      Przewodniczący komisji może zaprosić na jej posiedzenie inne osoby, których obecność jest uzasadniona ze względu na przedmiot rozpatrywanej sprawy.
 
 
§ 47
 
1.      Przewodniczący komisji kieruje jej pracami, a w szczególności:
1)      ustala terminy i porządek posiedzeń,
2)      zapewnia przygotowanie i dostarczenie członkom komisji niezbędnych materiałów,
3)      zwołuje posiedzenia komisji,
4)      kieruje obradami komisji.
2.      Przewodniczący komisji jest obowiązany zwołać posiedzenie komisji na wniosek co najmniej 1/3 członków komisji lub przewodniczącego rady.
3.      W przypadku nieobecności przewodniczącego komisji, jego obowiązki wykonuje wiceprzewodniczący powoływany i odwoływany przez komisję.
 
 
§ 48
 
1.      Komisja podejmuje uchwały zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy jej składu, w głosowaniu jawnym. W przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego komisji.
2.      Wnioski odrzucone przez komisję umieszcza się, na żądanie wnioskodawcy, w sprawozdaniu komisji jako wnioski mniejszości, w szczególności w sprawach dotyczących projektów uchwał rady.
3.      Sprawozdanie komisji przedstawia na sesji rady przewodniczący komisji lub wyznaczony przez komisję radny sprawozdawca.
 
 
§ 49
 
1.      Zakres działania, kompetencje oraz skład osobowy komisji doraźnej określa rada powiatu w uchwale o powołaniu komisji.
2.      Do komisji doraźnej stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące komisji stałej uwzględnieniem ust.1.
 
 
 
 
§ 50
 
1.      Radni mogą tworzyć kluby radnych.
2.      Klub może utworzyć co najmniej 3 radnych.
3.      Przynależność radnych do klubów jest dobrowolna.
 
 
§ 51
 
1.      Utworzenie klubu radnych należy zgłosić przewodniczącemu rady powiatu w ciągu 7 dni od dnia zebrania założycielskiego.
2.      Zgłoszenie utworzenia klubu radnych powinno zawierać :
1)      imię i nazwisko przewodniczącego klubu,
2)      listę członków klubu z określeniem funkcji wykonywanych w klubie,
3)      nazwę klubu – jeżeli klub ją posiada.
3.      Działalność klubów radnych nie może być finansowana z budżetu powiatu.
4.      Kluby radnych działają zgodnie z uchwalonymi przez siebie regulaminami. Regulamin klubu nie może być sprzeczny ze statutem powiatu.
5.      Przewodniczący klubów radnych są zobowiązani przedłożyć przewodniczącemu rady regulaminy klubów w terminie 7 dni od ich uchwalenia.
6.      Przedstawiciele klubów mogą przedstawiać stanowiska klubów we wszystkich sprawach będących przedmiotem obrad rady.
 
 
§ 52
 
1.      Zarząd powiatu jest organem wykonawczym powiatu.
2.      W skład Zarządu powiatu wchodzą : starosta jako jego przewodniczący , wicestarosta i pozostali członkowie w liczbie 3 – ech osób.
3.      Członkowie Zarządu powiatu mogą być wybrani również spoza składu rady.
 
 
§ 53
 
1.      Z przewodniczącym zarządu oraz wicestarostą nawiązuje się stosunek pracy na podstawie wyboru, z zastrzeżeniem ust. 2.
2.      Przepis ust. 1 może dotyczyć również radnych wybranych do zarządu.
 
 
§ 54
 
1.      Zarząd Powiatu wykonuje uchwały rady powiatu i zadania powiatu określone przepisami prawa.
2.      Do zadań zarządu powiatu należy w szczególności :
1)      przygotowywanie projektów uchwał rady,
2)      wykonywanie projektów uchwal rady,
3)      gospodarowanie mieniem powiatu,
4)      wykonywanie budżetu powiatu
5)      zatrudnianie i zwalnianie kierowników jednostek organizacyjnych powiatu, z zastrzeżeniem § 65 ust.5.
3.      W realizacji zadań zarząd powiatu podlega wyłącznie radzie powiatu.
4.      Zarząd wykonuje zadania powiatu przy pomocy starostwa powiatowego, kierowników powiatowych służb, inspekcji i straży oraz jednostek organizacyjnych powiatu, które wspólnie tworzą powiatową administrację zespoloną.
5.      Czynności w sprawach z zakresu prawa pracy wobec starosty wykonuje przewodniczący rady powiatu z tym, że prawo do ustalania wynagrodzenia starosty przysługuje radzie powiatu.
6.      Obowiązki pracodawcy / w tym ustalania wynagrodzenia / w stosunku do wicestarosty wykonuje starosta.
 
 
§ 55
 
1.      Starosta organizuje pracę zarządu powiatu i starostwa powiatowego, kieruje bieżącymi sprawami powiatu oraz reprezentuje powiat na zewnątrz.
2.      W sprawach nie cierpiących zwłoki, związanych z zagrożeniem interesu publicznego, zagrażających bezpośrednio zdrowiu i życiu oraz w sprawach mogących spowodować znaczne straty materialne, starosta podejmuje niezbędne czynności należące do właściwości zarządu powiatu. Nie dotyczy to wydawania przepisów porządkowych.
3.      Czynności o których mowa w ust. 2 wymagają przedstawienia do zatwierdzenia na najbliższym posiedzeniu zarządu powiatu.
4.      Starosta jest kierownikiem starostwa powiatowego, zwierzchnikiem służbowym pracowników starostwa i kierowników jednostek organizacyjnych powiatu oraz zwierzchnikiem powiatowych służb, inspekcji i straży.
5.      Starosta wydaje decyzje w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej należących do właściwości powiatu, chyba, że przepisy szczególne przewidują wydawanie decyzji przez zarząd powiatu.
6.      Starosta może upoważnić na piśmie wicestarostę, poszczególnych członków zarządu powiatu, pracowników starostwa, powiatowych służb, inspekcji i straży oraz kierowników jednostek organizacyjnych powiatu, do wydawania w jego imieniu decyzji, o których mowa w ust.5.
7.      Zarząd powiatu lub starosta nie może powierzyć radnemu powiatu, w którym radny uzyskał mandat, wykonywania pracy na podstawie umowy cywilnoprawnej.
 
 
§ 56
 
Do zadań starosty w zakresie organizowania pracy zarządu powiatu należy w szczególności
1)      przygotowanie projektu porządku obrad zarządu,
2)      określenie czasu i miejsca posiedzenia zarządu,
3)      przygotowywanie materiałów do projektowanego porządku obrad,
4)      zapewnienie obsługi posiedzenia zarządu.
 
 
§ 57
 
1.      Członkowie zarządu są obowiązani brać czynny udział w jego pracach.
2.      Zarząd obraduje i podejmuje rozstrzygnięcia na posiedzeniach zwoływanych w miarę potrzeb, jednak nie rzadziej niż raz na dwa miesiące.
3.      W razie potrzeby, starosta może zwołać zarząd w innym terminie, a także rozszerzyć porządek obrad.
4.      Starosta jest zobowiązany zwołać posiedzenie zarządu na pisemny wniosek co najmniej dwóch członków zarządu w terminie 7 dni od złożenia wniosku.
 
 
§ 58
 
1.      Posiedzenia zarządu zwołuje oraz przewodniczy im starosta lub wicestarosta.
2.      W posiedzeniach zarządu uczestniczą członkowie zarządu – z głosem stanowiącym, a sekretarz i skarbnik powiatu – z głosem doradczym.
3.      Do udziału w posiedzeniach zarządu starosta może zobowiązać pracowników starostwa powiatowego, kierowników powiatowych służb, inspekcji i straży oraz jednostek organizacyjnych powiatu, właściwych ze względu na przedmiot obrad.
4.      Do udziału w posiedzeniach zarządu mogą zostać zaproszone inne osoby, w szczególności radni.
 
 
§ 59
 
1.      Zarząd rozstrzyga w formie uchwał wszystkie sprawy należące do jego kompetencji wynikające z ustaw oraz przepisów wykonawczych do ustaw i w granicach upoważnień ustawowych.
2.      Oprócz uchwal zawierających rozstrzygnięcia, zarząd może podejmować inne uchwały, w szczególności zawierające opinie i stanowiska zarządu.
3.      Uchwały zarządu podpisują wszyscy członkowie zarządu obecni na posiedzeniu zarządu.
4.      Uchwały zarządu będące decyzjami w sprawach z zakresu administracji publicznej podpisuje starosta. W decyzjach wymienia się imiona i nazwiska członków zarządu, którzy brali udział w podjęciu decyzji.
5.      Do podejmowania uchwał przez zarząd stosuje się odpowiednio § 10 ust.1.
 
 
§ 60
 
1.      Inicjatywa uchwałodawcza przysługuje członkom zarządu oraz sekretarzowi i skarbnikowi powiatu.
2.      Zarząd rozstrzyga o sposobie wykonania uchwał rady powiatu, chyba, że rada określi zasady wykonywania swojej uchwały.
 
 
§ 61
 
1.      Z posiedzenia zarządu sporządza się protokół.
2.      W protokole podaje się imiona i nazwiska członków zarządu uczestniczących w posiedzeniu, a w przypadku, gdy w posiedzeniu zarządu uczestniczyły również inne osoby, w protokole podaje się ich imiona i nazwiska oraz wskazuje w jakim charakterze te osoby uczestniczyły w posiedzeniu.
3.      Protokół z posiedzenia zarządu powinien dokładnie odzwierciedlać przebieg posiedzenia, a zawłaszcza przebieg dyskusji nad rozstrzygnięciami podejmowanymi przez zarząd.
4.      Protokół z posiedzenia zarządu podpisują wszyscy członkowie zarządu uczestniczący w posiedzeniu.
5.      Członkowie zarządu oraz inni uczestnicy posiedzenia mogą zgłosić do protokołu wniosek o jego sprostowanie lub uzupełnienie.
6.      Zarząd przyjmuje protokół z posiedzenia, na posiedzeniu następnym. W razie zgłoszenia wniosków, o których mowa w ust.5, o ich uwzględnieniu rozstrzyga zarząd.
7.      Zarząd udostępnia protokoły ze swoich posiedzeń, do publicznego wglądu o ile nie narusza to przepisów o ochronie tajemnicy państwowej lub służbowej albo o ochronie danych osobowych.
8.      Organy kontrolujące działalność zarządu mają prawo wglądu do protokołów posiedzeń i uchwał zarządu.
 
 
§ 62
 
1.      Skarbnik powiatu jest głównym księgowym budżetu powiatu.
2.      Zadania skarbnika powiatu jako głównego księgowego budżetu powiatu określają odrębne przepisy.
3.      Skarbnik powiatu kontrasygnuje dokumenty dotyczące czynności prawnych mogących spowodować powstanie zobowiązań majątkowych.
4.      Do kontrasygnaty czynności, o których mowa w ust.3 skarbnik może upoważnić inną osobę.
5.      Skarbnik powiatu, który odmówił kontrasygnaty, ma jednak obowiązek jej dokonania na pisemne polecenie starosty, przy równoczesnym powiadomieniu o tym rady powiatu i regionalnej izby obrachunkowej.
 
 
§ 63
 
1.      Sekretarz powiatu, w imieniu starosty, sprawuje nadzór nad wykonywaniem bieżących zadań przez komórki organizacyjne starostwa, w szczególności nad terminowym i prawidłowym załatwianiem spraw, przestrzeganiem regulaminu organizacyjnego starostwa i instrukcji kancelaryjnej.
2.      Ponadto sekretarz powiatu zapewnia merytoryczną i techniczno – organizacyjną obsługę posiedzeń organów kolegialnych powiatu oraz wykonuje inne zadania w ramach upoważnień udzielonych przez zarząd powiatu i starostę.
 
 
§ 64
 
1.      Sekretarza i skarbnika powiatu powołuje i odwołuje rada powiatu na wniosek starosty w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów.
2.      Sekretarz i skarbnik powiatu uczestniczą w pracach zarządu powiatu oraz mogą uczestniczyć w obradach rady powiatu i jej komisji z głosem doradczym.
 
 
 
 


Rozdział 3
 
Jednostki organizacyjne powiatu,
powiatowe służby, inspekcje i straże
 
 
 
§ 65
 
1.      Jednostki organizacyjne powiatu tworzy się w celu wykonywania zadań powiatu.
2.      Do jednostek, o których mowa w ust.1 należą w szczególności:
1)      Zespół Opieki Zdrowotnej w Kazimierzy Wielkiej,
2)      Zespół Szkół Rolniczych w Cudzynowicach,
3)      Internat Zespołu Szkół Rolniczych w Cudzynowicach,
4)      Liceum Ogólnokształcące w Kazimierzy Wielkiej,
5)      Internat Liceum Ogólnokształcącego w Kazimierzy Wielkiej,
6)      Specjalny Ośrodek Szkolno – Wychowawczy w Kazimierzy Wielkiej,
7)      Szkoła Podstawowa Specjalna w Kazimierzy Wielkiej,
8)      Gimnazjum Specjalne w Kazimierzy Wielkiej,
9)      Zespół Szkół Zawodowych w Odonowie,
10) Internat Zespołu Szkół Zawodowych w Odonowie,
11) Zespół Szkół Zawodowych w Skalbmierzu,
12) Internat Zespołu Szkół Zawodowych w Skalbmierzu,
13) Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna w Kazimierzy Wielkiej,
14) Placówka Socjalizacyjna w Kazimierzy Wielkiej,
15) Dom Pomocy Społecznej w Bejscach,
16) Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Kazimierzy Wielkiej,
17) Powiatowy Ośrodek Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej w Kazimierzy Wielkiej,
18) Powiatowy Zarząd Dróg w Kazimierzy Wielkiej,
19) Powiatowy Urząd Pracy w Kazimierzy Wielkiej.
3.      Jednostki organizacyjne powiatu tworzy, przekształca i likwiduje oraz wyposaża w majątek rada powiatu.
4.      Organizację i zasady funkcjonowania jednostek organizacyjnych powiatu określają regulaminy organizacyjne uchwalone przez zarząd powiatu z zastrzeżeniem ust.5.
5.      Szczególne warunki lub zasady powoływania, odwoływania oraz tryb zatrudnienia i zwalniania kierowników i pracowników powiatowych służb, inspekcji i straży oraz jednostek organizacyjnych powiatu określają odrębne przepisy.
6.      Zarząd powiatu prowadzi i aktualizuje wykaz jednostek organizacyjnych powiatu. Wykaz udostępnia się do publicznego wglądu w starostwie powiatowym.
 
 
§ 66
 
1.      Powiatowe służby, inspekcje i straże tworzą:
1)      komenda powiatowa Policji w Kazimierzy Wielkiej,
2)      komenda powiatowa Państwowej Straży Pożarnej w Kazimierzy Wielkiej,
3)      powiatowa stacja sanitarno – epidemiologiczna w Kazimierzy Wielkiej,
4)      powiatowy inspektorat weterynaryjny w Kazimierzy Wielkiej,
5)      powiatowy inspektorat nadzoru budowlanego w Kazimierzy Wielkiej.
2.      Starosta, sprawując zwierzchnictwo w stosunku do powiatowych służb, inspekcji i straży:
1)      powołuje i odwołuje ich kierowników w uzgodnieniu z wojewodą, a także wykonuje wobec nich czynności w sprawach z zakresu prawa pracy, jeżeli przepisy szczególne nie stanowią inaczej,
2)      zatwierdza programy ich działania,
3)      uzgadnia wspólne działanie tych jednostek na obszarze powiatu,
4)      w sytuacjach szczególnych kieruje wspólnymi działaniami tych jednostek,
5)      zleca w uzasadnionych przypadkach prowadzenie kontroli.
3.      Uprawnienia starosty i rady powiatu wobec powiatowych służb, inspekcji i straży określają przepisy ustawowe.
 
 
 
                                                                                                                                                                 Rozdział 4
 
Gospodarka finansowa powiatu
 
 
 
§ 67
 
1.      Powiat prowadzi samodzielnie gospodarkę finansową na podstawie budżetu powiatu.
2.      Budżet powiatu jest planem finansowym obejmującym dochody i wydatki powiatu.
3.      Budżet powiatu jest uchwalony przez radę powiatu na rok kalendarzowy zwany dalej „rokiem budżetowym”.
4.      Zamieszczenie w budżecie powiatu wydatków na określone cele nie stanowi podstawy zobowiązań wobec osób trzecich oraz roszczeń osób trzecich wobec powiatu.
 
 
§ 68
 
1.      Opracowanie i przedstawienie do uchwalenia projektu budżetu powiatu, a także inicjatywa w sprawie zmian tego budżetu należą do wyłącznej kompetencji zarządu powiatu.
2.      Zarząd powiatu przygotowuje i przedstawia radzie powiatu, nie później niż do dnia 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy projekt budżetu uwzględniający zasady prawa budżetowego oraz ustalenia rady powiatu.
3.      Bez zgody zarządu powiatu rada powiatu nie może wprowadzić w projekcie budżetu powiatu zmian powodujących zwiększenie wydatków nie znajdujących pokrycia w planowanych dochodach lub zwiększenia planowanych dochodów bez jednoczesnego ustanowienia źródeł tych dochodów.
 
 
§ 69
 
Rada powiatu określa tryb prac nad projektem uchwały budżetowej, ustalając w szczególności:
1)      obowiązki jednostek organizacyjnych powiatu oraz powiatowych służb, inspekcji i straży w toku prac nad projektem budżetu powiatu,
2)      wymaganą przez radę powiatu szczegółowość projektu, z zastrzeżeniem, że szczegółowość ta nie może być mniejsza niż określona w odrębnych przepisach,
3)      wymagane materiały informacyjne, które zarząd powiatu powinien przedstawić radzie powiatu wraz z projektem uchwały budżetowej,
4)      erminy obowiązujące w toku prac nad projektem budżetu powiatu.
 
 
§ 70
 
1.      Uchwała budżetowa powiatu powinna być uchwalona przed rozpoczęciem roku budżetowego.
2.      W przypadku nieuchwalenia budżetu w terminie wymienionym w ust.1, do czasu uchwalenia budżetu przez radę powiatu, nie później jednak niż do dnia 31 marca roku budżetowego, podstawą gospodarki budżetowej jest projekt budżetu przedłożony radzie powiatu.
3.      W przypadku nieuchwalenia budżetu w terminie, o którym mowa w ust.2, regionalna izba obrachunkowa ustala budżet powiatu najpóźniej do dnia 30 kwietnia roku budżetowego. Do dnia ustalenia budżetu przez regionalną izbę obrachunkową podstawą gospodarki budżetowej jest projekt budżetu, o którym mowa w ust.2.
4.      W przypadku, gdy dochody i wydatki państwa określa ustawa o prowizorium budżetowym rada powiatu może uchwalić prowizorium budżetowe powiatu na okres objęty prowizorium budżetowym państwa.
5.      Uchwałę budżetową powiatu może lub uchwałę, o której mowa w ust. 4 starosta przedkłada regionalnej izbie obrachunkowej w ciągu 7 dni od dnia jej podjęcia.
 
 
§ 71
 
1.      Za prawidłowe wykonanie budżetu powiatu odpowiada zarząd powiatu.
2.      Zarządowi powiatu przysługuje wyłączne prawo:
1)     zaciągania zobowiązań mających pokrycie w ustalonych w uchwale budżetowej kwotach wydatków, w ramach upoważnień udzielonych przez radę powiatu,
2)     emitowania papierów wartościowych, w ramach upoważnień udzielonych przez radę powiatu,
3)     dokonywania wydatków budżetowych,
4)     zgłaszania propozycji zmian w budżecie powiatu,
5)     dysponowania rezerwą budżetu powiatu,
6)     blokowania środków budżetowych, w przypadkach określonych ustawą.
3.      Gospodarka środkami finansowymi znajdującymi się w dyspozycji powiatu jest jawna.
Wymóg jawności jest spełniony w szczególności przez:
1)      jawność debaty budżetowej,
2)      opublikowanie uchwały budżetowej oraz sprawozdań z wykonania budżetu powiatu,
3)      przedstawienie pełnego wykazu kwot dotacji celowych udzielanych z budżetu powiatu,
4)      ujawnienie sprawozdania zarządu z działań, o których mowa w ust.2 pkt. 1 i 2.
 
 
 
 


Rozdział 5
 
Mienie powiatu
 
 
 
§ 72
 
1.      Mieniem powiatu jest własność i inne prawa majątkowe nabyte przez powiat lub inne powiatowe osoby prawne.
2.      Powiatowymi osobami prawnymi, oprócz powiatu są także samorządowe jednostki organizacyjne, którym ustawy przyznają taki status, a także te osoby prawne, które mogą być tworzone na podstawie ustaw wyłącznie przez powiat.
3.      Powiat jest w stosunkach cywilnoprawnych podmiotem praw i obowiązków, które dotyczą mienia powiatu nie należącego do innych powiatowych osób prawnych.
4.      Nabycie mienia przez powiat następuje:
1)      na podstawie odrębnej ustawy, z zastrzeżeniem, że nie stanowi ono mienia jakiejkolwiek gminy,
2)      przez przekazanie w związku z utworzeniem lub zmianą granic powiatu w trybie art. 3; przekazanie mienia następuje w drodze porozumienia zainteresowanych powiatów, a w razie braku porozumienia - decyzją Prezesa Rady Ministrów, podjętą na wniosek ministra właściwego do spraw administracji publicznej,
3)      w wyniku przejęcia od Skarbu Państwa na podstawie porozumienia, z wyłączeniem mienia przeznaczonego na zaspokojenie roszczeń reprywatyzacyjnych oraz realizację programu powszechnego uwłaszczenia,
4)      przez inne czynności prawne,
5)      w innych przypadkach określonych odrębnymi przepisami.
 
 
§ 73
 
1.      Oświadczenia woli w sprawach majątkowych w imieniu powiatu składają dwaj członkowie zarządu lub jeden członek zarządu i osoba upoważniona przez zarząd w drodze uchwały.
2.      Zarząd może upoważnić pracowników starostwa, kierowników powiatowych służb inspekcji i straży oraz jednostek organizacyjnych powiatu do składania oświadczeń woli związanych z prowadzeniem bieżącej działalności powiatu.
3.      Jeżeli czynność prawna może spowodować powstanie zobowiązań majątkowych, do jej skuteczności potrzebna jest kontrasygnata skarbnika powiatu lub osoby przez niego upoważnionej.
 
 
§ 74
 
Powiat nie ponosi odpowiedzialności za zobowiązania innych powiatowych osób prawnych chyba, że przepis ustawy stanowi inaczej. Inne powiatowe osoby prawne nie ponoszą odpowiedzialności za zobowiązania powiatu.
 
 
 
 
§ 75
 
1.      Zarząd mieniem powiatu i jego ochrona powinny być wykonywane ze szczególną starannością.
2.      Za właściwe gospodarowanie mieniem powiatu odpowiedzialny jest zarząd powiatu, a także kierownicy powiatowych służb inspekcji i straży oraz jednostek organizacyjnych powiatu.
3.      Powiat samodzielnie prowadzi gospodarkę finansową na podstawie budżetu powiatu.
4.      Budżet powiatu jest planem finansowym obejmującym dochody i wydatki powiatu.
5.      Budżet powiatu jest uchwalany przez radę powiatu na rok kalendarzowy, zwany dalej „rokiem budżetowym”.
 
 
 
                                                                                                                                                              Rozdział 6
 
Przepisy końcowe
 
 
 
§ 76
 
Zmian statutu dokonuje rada powiatu w trybie właściwym dla jego uchwalenia.
 
 
§ 77
 
Statut powiatu podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Świętokrzyskiego.

 

Załącznik Nr 1 do Statutu Powiatu Kazimierskiego
 
 
 
 
Wykaz powiatowych służb, inspekcji i straży
 
 
1.     Komenda Powiatowa Policji w Kazimierzy Wielkiej.
2.     Komenda Powiatowa Państwowej Straży Pożarnej w Kazimierzy Wielkiej.
3.     Powiatowy Inspektorat Nadzoru Budowlanego w Kazimierzy Wielkiej.

 

Załącznik Nr 2 do Statutu Powiatu Kazimierskiego
 
 
 
Jednostki organizacyjne Powiatu Kazimierskiego
 
 
 
1.     Zespół Opieki Zdrowotnej w Kazimierzy Wielkiej,
2.     Zespół Szkół Rolniczych w Cudzynowicach,
3.     Liceum Ogólnokształcące w Kazimierzy Wielkiej,
4.     Specjalny Ośrodek Szkolno – Wychowawczy w Kazimierzy Wielkiej,
5.     Szkoła Podstawowa Specjalna w Kazimierzy Wielkiej,
6.     Gimnazjum Specjalne w Kazimierzy Wielkiej,
7.     Zespół Szkół Zawodowych w Odonowie,
8.     Zespół Szkół Zawodowych w Skalbmierzu,
9.     Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna w Kazimierzy Wielkiej,
10.Zespół Placówek Opieki i Wychowania w Kazimierzy Wielkiej,
11.Dom Pomocy Społecznej w Bejscach,
12.Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Kazimierzy Wielkiej,
13.Powiatowy Ośrodek Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej w Kazimierzy Wielkiej,
14.Zespół Uzgadniania Dokumentacji Projektowej,
15.Powiatowy Zarząd Dróg w Kazimierzy Wielkiej,
16.Powiatowy Urząd Pracy w Kazimierzy Wielkiej,
17.Bursa Międzyszkolna w Kazimierzy Wielkiej,
18.Powiatowy Środowiskowy Dom Samopomocy w Cudzynowicach.

 

Załącznik Nr 3 do Statutu Powiatu Kazimierskiego.
 
Zasady udostępniania dokumentów wynikających
z wykonania zadań publicznych
przez organy powiatu i komisje rady powiatu
oraz korzystania z tych dokumentów
 
 
 
1.     Dokumenty wynikające z wykonania zadań publicznych przez organy powiatu i komisje rady powiatu, w tym protokoły posiedzeń organów powiatu i komisji rady powiatu, udostępnia komórka organizacyjna starostwa odpowiedzialna za obsługę rady powiatu, w pomieszczeniu wyznaczonym, w obecności pracownika starostwa .
 
 
2.     Nie udziela się informacji oraz nie udostępnia dokumentów lub ich części jeżeli decyzją organu powiatu, komisji rady powiatu, informacja, dokument lub jego część zostały utajnione ze względu na ważny interes publiczny, ochronę dóbr osobistych wymienionych w nich osób, ochronę tajemnicy państwowej.
 
 

3.     Uzasadniona decyzja o utajeniu dokumentu lub jego części, winna być zawarta w dokumencie, którego powyższe utajenie dotyczy.

Uchwałą zmieniająca Statut XIV/101/2008 Rady Powiatu Kazmierskiego

 

Autor:  Rafał Maciej Urbański Osoba publikująca: Rafał Maciej Urbański
Data utworzenia:  17 marzec 2009 09:41 Data publikacji:  7 kwiecień 2010 12:25
Data ostatniej modyfikacji:  7 kwiecień 2010 11:27 Wersja:  1.6